Søk i denne bloggen

tirsdag 20. januar 2015

Snatch av Tor Arve Røssland

Penger. Hva ville du gjort om du trengte penger, og det fort som fy? Arbeidet hardt dag og natt? Spilt Lotto og krysset fingrene? Eller er du mer typen til å rane en bank, bryte deg inn i et hus eller kidnappe noen for løsepenger?  

I denne boken trenger Henrik penger. Mora drikker og han ønsker å gi lillesøsteren sin Sarah en skikkelig plass å bo, en skikkelig oppvekst, en skikkelig start før barnevernet kommer. Kompisen Martin trenger også penger til å betale for hærverk han har gjort i fylla som han ikke tør tilstå til foreldrene sine.  De går for siste alternativ, kidnapping. Henrik vet at Sarah sin bestevenninne Henriette sine foreldre er veldig rike.

Ytterdøren smeller.
Jeg ser raskt bort på Martin som blunker nervøst.
Jeg sniker meg rolig ut og gjemmer meg bak en busk.
Tar finlandshetten nedover ansiktet.
På med hanskene og solbrillene.
Så er det i gang.

”Snatch” setter deg i den som kidnapper sin situasjon. Sånn føles det å bryte loven, sånn smaker desperasjon. Jeg syntes boken var ekstra spennende fordi jeg vet hvor nådeløse ungdomsbøker er, hvordan de plutselig hogger til og biter seg fast Så når ting så svart ut her var jeg redd. Svært redd. Og bare for å toppe det hele får vi en særs snedig slutt.

Tor Arve Røssland har også skrevet Gamer. En bok de fleste ungdommer som ikke vil lese har blitt introdusert for.

Kort. Kjapt. Konsist. Alle 129 sidene. Utgitt av Mangschou forlag.

Bjørn Veen
Gjesdal folkebibliotek

PS
Gamer og Snatch er begge bøker i serien ”Skumring”, intense bøker som er lette å lese.

15 kommentarer:

  1. den boken var bra. det var lett å førstå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

      Slett
  2. Nei den er kjeme bra og dette er en bok jeg kan anbefale!

    SvarSlett
  3. Herre hen va ei bra bok ja! Rekomendere denj te allj

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Mårn. Bokji var inkjel å forstå ock de var mycket gørgø

    SvarSlett
  7. Eg tenke fortnite eg gutar

    SvarSlett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett