Søk i denne bloggen

torsdag 6. januar 2011

Les som eit lauv i vinden

Januar 2011. Jeg ser at det settes opp lister og oppsummeres over en lav sko i landets flotte bokblogger. Da jeg satte meg ned for å lage lister og oversikter begynte jeg å tenke hva som lå bak mine utvalg av bøker, og det engelske ordet serendipity dukket opp:

Serendipity: the faculty of making happy and unexpected discoveries by accident (Oxford English Dictionary).

Dette kunne vært bibliotekets motto. Det er utrolig hva du finne i hyllene våre. Og dette er metoden jeg bruker for å finne bøker å blogge om. Det er lykkelige og overraskende oppdagelser i form av bøker på hyllen.

Selvsagt spiller andre ting som forlagsblogging og leseaksjoner inn, men mest er jeg som et løv i vinden som farer fra bok til bok. Så det ble ingen lister, ei heller lovnader. Utenom ett: Jeg vil også i 2011 lese og blogge bøker som var lykkelige og uventede oppdagelser i biblioteket.



Bjørn Veen

Gjesdal folkebibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar