Søk i denne bloggen

mandag 18. januar 2010

For de samfunnsengasjerte

I høst har det kommet to krimbøker som jeg har kost meg veldig med. Vel er de spennende, men vel så viktig for meg var at de gav meg godt innblikk i hvordan ting som jeg ellers bare leser i avisene egentlig kan fungere.

Den første boka jeg leste var
Jørn Lier Horst
Nattmannen
Gyldendal forlag 2009

Førstebetjent Willian Wisting i  blir tilkaldt for å finne ut hvorfor det er et avkappet hode er funnet på toppen av en stang i sentrum av Larvik. Løsningen på dette mysteriet bli ikke enkelt. Wisting har imidlertid en datter som er journalist, og gjennom disse to får man et godt bilde av hvordan disse to yrkesgruppene arbeider for å finne sannheten. Ønsker du god underholdning sammen med god innsikt i hvordan deler av samfunnet fungerer, så kan denne boka anbefales.

Den neste boka tar for seg handel med klimakvoter. Dette er et tema som for meg har vært ganske uforståelig. Den industrialiserte verden skal forurense like mye, samtidig som man investerer i bygging av anlegg i den tredje verden som ikke forurenser like mye.
Jeg har lenge lurt på hvorfor det ikke blir satset mer på fornybar engergi både som investering og som forskningobjekt i den vestlige verden, og det er mulig at denne boka gir et svar.

Erik Grønner
Klima X
Gyldendal forlag 2009

Dersom du har lest boka Brent B, vil du treffe igjen flere av personene fra den boka. Der var det flere aktører fra Statoil og Hydro, og etter avsløringene er det flere av dem som har hoppet av oljevirksomheten for å arbeide med grønne løsninger.

Samtidig som norske politikere og finansfolk forsøker å finne et prosjekt som norge kan kjøpe Co2 kvoter av, har forskeren Harry Grimsrød endelig funnet ut hvordan man kan drive motorer på en helt ren måte. Han er imidlertid redd for at oppdagelsen hans skal bli kjøpt av store aktører innen energi og så bare bli lagt på hylla. Faren for dette er faktisk overhengende, da store krefter innen oljenæringen ønsker at man fremdeles skal lete etter og forbruke olje. Hans oppfinnelse er en fare for deres virksomhet. Når så oljen er slutt, kan de hente den fram igjen og på ny tjene masse penger.
Dersom du trodde kimaspørsmål var kjedelige ting, så vil du være overbevist om det motsatte når du har lest denne boka!

Kjersti

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar