Søk i denne bloggen

mandag 8. juni 2009

Englejakt


Englejakt av Ingelin Røssland


Engel Winge bor hos mormor. Mora er død og faren jobber i utlandet. Engel er journalistspire og jobber for lokalavisa. Hun er også kjent som en bråkmaker som ikke er redd for å si det hun mener. Nå har hun fått i oppdrag å ta med ei synsk dame ut til Marøya - hvor det etter ryktene spøker - for å skrive om den avdøde, mystiske Marøy-Marta. Etterhvert som Engel kommer dypere ned i saken, begynner noen å legge kjepper i hjulene for henne. Det er tydelig at Engel graver ting opp som noen helst ikke vil ha frem i lyset..


Liker du bøker med tøffe heltinner og røft språk, anbefaler jeg deg å lese denne! Den egner seg ikke for sarte sjeler, men gir deg rå spenning fra første side!


Slik åpner boka:

Ræva hennar dekker for det vesle lyset eg hadde her nede. Eg lukkar auga og snur ansiktet bort. Ho sender meg ein vislande, sur fis og eg veit at dette berre er starten. Sjølv om eg har pressa meg mot veggen, skvett det varme dråpar av urin som treffer meg på brystet, halsen og kinnet. Eg held pusten og konsentrerer meg om å ikkje brekka meg eller laga andre lydar som vil få henne til å kikke ned i dassen. Eg er i ein bedriten situasjon, og eg vågar ikkje eingong begynna å fundera på korleis eg skal koma meg opp igjen. Endå mindre vil eg tenka på at eg kanskje ikkje kjem meg bort herifrå. Ho tørkar seg med avispapir og reiser seg frå dobenken. - I svarte helvete! ropar ho.


Dette er andre bok om Engel Winge. Den første heter Englefjes og kom ut i 2008. Jeg hadde ikke lest denne første, men syntes ikke det gjorde noe. Det er også planlagt en tredje bok.
.
Les mer på www.engelwinge.no
.
Maria Røstad Flesjå, Klepp bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar